Навіщо юрист у лікувальному закладі



Шановні медичні працівники та керівники медичної галузі різних рівнів!
Не для кого не є таємницею впровадження реформи системи охорони здоров'я. Хто ще сподівається на те, що змін не буде або зміни його не стосуються чи не торкнуться, глибоко помиляється.
Як казав відомий теолог (богослов) Річард Хукер – «Будь-яка зміна, навіть зміна на краще, завжди пов'язана з незручностями.»
Зміни потрібні. Вони продиктовані часом.

Спробую пояснити коротко та простою мовою з чим прийдеться стикнутися медичним закладам і чому до цього треба готуватися вчасно.

По-перше, нагадаю деякі тези МОЗ:
«Переведення системи охорони здоров’я на страхову модель...»;
«Українці зможуть вільно обирати сімейного лікаря і педіатра для своїх дітей та підписувати з ним прямі угоди з чітко прописаним обсягом послуг, гарантованих і оплачених державою»;
«Робота буде оплачуватись в залежності від кількості укладених лікарем угод»;
«Технічним оператором перерахування бюджетних коштів стане прозора страхова агенція, що здійснюватиме документообіг з лікарями».

По-друге, наведу деякі витяги з проекту Закону «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів» № 6327 від 13.07.2017р., що підготовлений до другого читання:
«надавачі медичних послуг - заклади охорони здоров’я усіх форм власності та фізичні особи - підприємці, які одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики та уклали договір про медичне обслуговування населення з головними розпорядниками бюджетних коштів»;
«Забороняється відмова або ухилення від укладання відповідного договору про медичне обслуговування…».
Статтею 8 цього Закону передбачено ще декілька особливостей договорів.
І це тільки перший законопроект для втілення реформ. В подальшому договірне регулювання буде не тільки при наданні медичних послуг. Договорами (контрактами) будуть врегульовані і відносини між надавачем медичних послуг та медичними працівниками.
 
При виконанні умов договору, або по закінченні його дії, майже завжди є незгодні та незадоволені пацієнти, які будуть оскаржувати дії або бездіяльність протилежної сторони за договором.

А в страхових договорах, де існує відшкодування за спричинену шкоду, неправомірні дії або бездіяльність, завжди знайдеться той, хто захоче отримати гроші.

Я недарма взяв до уваги виключно юридичний аспект.
Справа у тому, що останнім часом медичні заклади все гостріше відчувають потребу у правовому супроводі.

Така потреба виникає із-за підвищеної уваги пацієнтів до своїх прав, а також вимог пацієнтів про відшкодування заподіяної шкоди при наданні неякісних медичних послуг або неповаги з боку персоналу медичного закладу.

В статті 6 Основ законодавства України про охорону здоров'я (далі Закон) зазначено, що кожний громадянин України має право на охорону здоров'я, що передбачає: правовий захист від будь-яких незаконних форм дискримінації, пов'язаних із станом здоров'я, відшкодування заподіяної здоров'ю шкоди та оскарження неправомірних рішень і дій працівників, закладів та органів охорони здоров'я.
Цивільний Кодекс України також закріплює низку прав людини у сфері охорони здоров'я.
Договірні відносини між лікарем і пацієнтом тільки загострять увагу пацієнтів до своїх прав.
На теперішній час у багатьох закладах нема юристів, які б мали досвід роботи з пацієнтами та закладами охорони здоров'я. Таких спеціалістів взагалі дуже мало.

Вважаю, що майже усі заклади охорони здоров'я, які мають у своєму штаті неповну ставку юрисконсульта, самі себе обманюють і не отримують у повному обсязі правового супроводу.

Давня приказка говорить - «Неможна економити на рекламі, лікарях та юристах».
Для тих, хто має бажання ввести до штату закладу (установи) повноцінну посаду юрисконсульта нагадаю його обов’язки:
Юрисконсульт розроблює або бере участь у розробленні документів правового характеру.
Здійснює методичне керівництво правовою роботою на підприємстві, надає правову допомогу структурним підрозділам і громадським організаціям, бере участь у підготовці обґрунтованих відповідей у разі відхилення претензій.
Готує за участю інших підрозділів підприємства матеріали про розкрадання, розтрати, нестачі, випуск недоброякісної, нестандартної і некомплектної продукції, порушенні екологічного законодавства та про інші правопорушення для подання їх до арбітражних, слідчих і судових органів, здійснює облік і зберігання судових і арбітражних справ, які перебувають у виконанні або закінчені судочинством.
Бере участь у розробленні і виконанні заходів для зміцнення господарського розрахунку, договірної, фінансової і трудової дисципліни, забезпечення зберігання власності підприємства.
Проводить вивчення, аналіз і узагальнення результатів розгляду претензій судових і арбітражних справ, а також вивчає практику укладення і виконання договорів з метою розроблення відповідних пропозицій для усунення виявлених недоліків і поліпшення господарсько-фінансової діяльності підприємства.
Відповідно до заданого порядку оформляє матеріали щодо притягнення працівників до дисциплінарної і матеріальної відповідальності.
Бере участь у роботі з укладення господарських договорів, підготовки висновків про їх юридичну обґрунтованість, розробленні умов колективних договорів, а також розгляді питань про дебіторську і кредиторську заборгованість.
Контролює своєчасність подання довідок, розрахунків, пояснень та інших матеріалів для підготовки відповідей на претензії.
Готує разом з іншими підрозділами пропозиції про зміну чинних або відміну тих наказів, що втратили чинність, та інших нормативних актів, які були видані на підприємстві.
Веде довідково-інформаційну роботу з питань законодавства і нормативних актів, застосовуючи технічні засоби, а також облік чинного законодавства та інших нормативних актів, робить позначки про їх скасування, зміни та доповнення.
Бере участь у підготовці висновків щодо правових питань, які виникають у діяльності підприємства, проектів нормативних актів, які надходять на відгук, а також у розробленні пропозицій для удосконалення діяльності підприємства.
Провадить роботу з правової пропаганди, ознайомлює посадових осіб підприємства з нормативними актами, які стосуються їх діяльності, а також із змінами в чинному законодавстві.
Дає довідки і консультації працівникам підприємства про сучасне чинне законодавство, а також висновки з організаційно-правових та інших юридичних питань, надає допомогу з оформлення документів і актів майново-правового характеру.
Як бачите, правової роботи вистачає та і у подальшому її не бракуватиме.
В подальшому, питання правового супроводу закладу, як вже зазначалось, тільки загостриться.

У результаті реформування медичної галузі буде запроваджено велику кількість зовсім нових нормативно-правових актів.
Нам усім прийдеться навчатися новому, сприймати нові форми стосунків і швидко виправляти зроблені при навчанні помилки, а найскладніше буде швидко реагувати на зміни в законодавстві.

«Ніщо так погано не знаємо, як те, що кожен повинен знати: закон.» (Оноре де Бальзак)

«Будь-які зміни здаються неможливими. Але коли вони відбуваються, неможливим здається колишнє положення речей.» (Алан Лільский)


Шануймося, бо ми того варті!